mandag 29. november 2010

Bruk av lyd i undervisningen

I etterkant av å ha jobbet med lydleksjonene i DKL-studiet kan det være greit å oppsummere litt for seg selv hva en har fått ut av denne delen av studiet. Vi har jo tidligere sporadisk brukt lyd i undervisningen i forskjellige produkter der vi skal presentere noe for elevene, og elevene har også fått bidra i framstillingen nå og da. Men den bevisste og planlagte bruken må nok innrømmes å ha glimret med sitt fravær. Derfor føles det nyttig å ha fått et mer bevisst forhold til bruken av dette mediet.
Til mappeoppgave 3 laget jeg en liten "divisjonsrap", tenkt å kunne brukes som en huskeregle ved innlæring av divisjonsalgoritmen. For å visualisere dette har jeg brukt "rap'en" som bakgrunn i en bildeserie. Problemet ble at bildene måtte skifte veldig fort for å stemme med teksten, men dette skyldes igjen tidsbegrensningen for lydfila. Ettersom alt i presentasjonen er egenprodusert har jeg ingen kilder å henvise til her. Jeg har brukt eget utstyr og lisensiert programvare, så her skulle alt være "lovlig"!

I tillegg til "divisjonsrap'en" har jeg gjort et forsøk på å legge bakgrunnsmusikk til bildeoppgava. Også dette er egenprodusert med lovlige midler og lastet opp i Picasa nettalbum. Resultatet kan forhåpentligvis sees og høres her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar