søndag 23. januar 2011

Sosialweb

I henhold til ordlyden i øvingsoppgava har jeg meldt meg inn i tre ulike typer nettsamfunn - det obligatoriske Del og bruk, Facebook og YouTube.
Etter såvidt kort tids bruk er det selvsagt for tidlig å komme med bastante “synsinger” rundt disse nettsamfunnene, så det blir subjektive førsteinntrykk jeg kan bidra med.
Del og bruk virker umiddelbart svært matnyttig med hensyn til å innhente idéer og få nyttige tips til programvare og bruk av denne. Dette ser ut til å være et “must” for enhver pedagog som vil være “digitalt oppegående”. Hvor stor praktisk nytte dette etterhvert vil få i min undervisning, gjenstår å se, men det er innlysende at det her ligger store muligheter til å utvide og forbedre den digitale delen av skoletimene.
Før jeg meldte meg inn som Facebook-bruker hadde jeg en del minustegn rundt dette nett-stedet, ut fra hva jeg hadde hørt og lest om det. Det har vært og er stadig oppslag om folk som havner i vanskelige situasjoner pga. uvettig publisering på dette og lignende nett-steder. Misbruk av informasjon hører vi også mye om, noe det tydeligvis er gode muligheter for.
Etter noen ukers bruk av Facebook ser jeg at det ligger store muligheter her for rask deling av informasjon av ulikt slag - nyttig og unyttig. De unge som vokser opp med dette som en naturlig arena for kontakt med omverdenen, vil ganske sikkert fortsette å bruke denne eller lignende “kanaler” som en del av sin sosiale omgang. Utfordringen for meg som lærer blir å utnytte dette i undervisningen i en eller annen form, noe jeg for øyeblikket har problemer med å skjønne hvordan jeg best skal gjøre. Her trenger jeg innspill og idéer for å se potensialet.
Dette gjelder også i stor grad YouTube. At vi kan legge ut egne og hente ned/se på all verdens videofiler kan nok i en viss grad utnyttes i fag som f.eks. musikk og forming, men igjen er jeg avhengig av å få tips og veiledning for å se det store potensialet her. Kanskje vil medlemskapet i Del og bruk etterhvert gi meg noe av dette?
Jeg har også i løpet av leksjonene om sosial web gjort meg litt bedre kjent med nettsteder som Mindomo og Wikispaces. Her synes jeg det ser ut til å ligge et potensiale i forhold til å bruke disse eller tilsvarende verktøy i min undervisning. Tankekart og kunnskapsdeling i form av wikier tror jeg det skulle være mulig å få elevene til å "tenne" på. Ser fram til å få prøve ut dette i praksis!

1 kommentar:

  1. "Kanskje vil medlemskapet i Del og bruk etterhvert gi meg noe av dette?" Ja, det trur eg - det er i alle fall noko å hente der. Om ein ikkje finn noko "ferdig" om det ein lurer på, er det ofte gode moglegheiter for å få svar om ein legg ut spørsmål på Del og Bruk. Mange er svært aktive brukarar av nettstaden, og tal medlemar stig stadig.

    SvarSlett