søndag 17. oktober 2010

Om hypertekstualitet, interaktivitet og multimedialitet

Gjennom mine år som lærer i grunnskolen har vi gjennomgått en rivende utvikling i bruk av tekniske (audiovisuelle) hjelpemidler og fram til dagens digitale læremidler. Hele veien har disse hjelpemidlene hatt for øye å være til inspirasjon og også en hjelp for elevene til lettere å tilegne seg et lærestoff. Når vi så i dag sitter med de enorme mulighetene vi har til å gjøre undervisning interessant og motiverende, skulle det bare mangle om vi ikke skulle utnytte dette.
Ved å ta i bruk hypertekstfortellinger, interaktive skjermtekster og multimediale tekster ser vi at elevene får en helt annen inspirasjon til å tilegne seg lærestoff. Denne motivasjonen er vi bare nødt til å ta vare på. Dog ligger det nok en fare i å bli for fokusert på disse tingene. Det er aldri slik at bare det ene eller andre er løsningen på alt. Her gjelder det, som i alle sammenhenger, å finne den rette balansen.

Eksempler jeg har sett på:
Cappelens ressurssider for engelskverket Stairs - http://stairs.cappelendamm.no/
Lokus' ressurssider for matematikkverket Abakus -  http://www.lokus123.no/
Fortsettelsesfortelling fra Haneborg skole - http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/fuvmay/STORY_MR.htm#FORBANNELSEN I LOUVRE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar