søndag 27. november 2011

LMS eller PLE?


I tredje leksjon i delemnet Digitale læringsmiljø trekkes det fram flere problemstillinger rundt spørsmålet om valg av LMS (Learning Management Systems) eller PLE (Personal Learning Environment) til bruk i læringsinstitusjoner. Et av de mest sentrale spørsmålene er naturligvis sikkerheten i forhold elevenes/studentenes personvern. Her er det vel ganske klart at “lukkede” systemer som LMS’er har en mye høyere grad av sikkerhet enn åpne løsninger.


I LMS’et vi benytter på vår skole, Moodle, har elevene nettopp fått integrert en løsning med bruk av Microsofts Live@Edu, noe som blant annet gir dem tilgang til enkle nettbaserte versjoner av Microsoft Office-programmer og lagring/deling på nettet. På en IKT-samling vi var på nylig, ble det tatt opp om ikke andre nettbaserte gratistjenester som for eksempel Google Docs var et vel så bra alternativ. Svaret var at Google hadde altfor dårlig sikkerhet i forhold til beskyttelse mot inntrengere, og derfor ikke egnet til formålet. En liten tankevekker for oss som benytter oss mye av dette redskapet, eller “artefaktet”, som noen ynder å kalle det.
På den annen side vil et godt sammensatt PLE kunne gi brukerne både bedre og mer brukervennlige redskaper enn de vi finner i noen LMS’er. Et godt eksempel på dette er wikifunksjonen i Moodle, som vi, etter opplæring og en tids bruk, fortsatt synes er “knotete”. Sammenlignet med Wikispaces har Moodle-wikien en mye høyere brukerterskel. Dette er slett ingen fordel når elever og andre lærere skal hjelpes igang med bruken.



Samtidig er det også klart at mange elever har høye digitale ferdigheter i bruk av helt andre  verktøy enn de som regnes som “sikre”, mens noe av poenget med LMS jo er at de forskjellige “artefaktene” skal fremstå enhetlige og lett gjenkjennelige. Her blir altså det ene hele tiden satt opp mot det andre.
På det stadiet jeg pr. dato er i prosessen mot å kunne ta en rolle som veileder i IKT, ville jeg nok rådet til å holde oss til det “sikre”, altså et LMS, men samtidig være våken og åpen for nye løsninger som stadig dukker frem. At utviklingen vil fortsette, kan vi ihvertfall anta med stor grad av sikkerhet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar