lørdag 26. november 2011

Kontrollregimet som skolen er utsatt for

I låta “Another brick in the wall” gir Pink Floyd oss et eksempel på hvordan elever kunne oppleve skolen på 1970-tallet. Oppfordringen er å bli kvitt både utdanning, tankekontroll og mørk sarkasme i klasserommet, og i tillegg skal lærerne la elevene i fred. I vår sammenheng får vi tolke det i retning av at elever er lei et skolesystem med lite rom for individuell tilpasning, og der “systemet”, personifisert gjennom læreren, vil kontrollere og forme elevene i samme støpeform.



Eget bilde

Tre tiår senere drar Stig Johannessen, PhD Forsker ved NTNU Samfunnsforskning AS, fram mye av samme problemstilling i en kronikk i Dagbladet. Han setter fingeren på det økende presset fra myndighetene om kontroll på læringen, og peker samtidig på forskning som viser at dette ikke er veien å gå når det som etterlyses er ny kunnskap og kvalitet på læring.

Det er ikke vanskelig å være enig i argumenteringen når vi som har lang fartstid i skoleverket sammenligner tidsbruken i dag, kontra for noen år siden. Det brukes voldsomt med tid og
ressurser på å oppfylle myndighetenes krav om dokumentasjon på nær sagt alt vi gjør og ikke gjør, og mye føles lite relevant i forhold til den praktiske utførelsen av undervisningen. Dette går blant annet på bekostning av det som er aller viktigst i vår omgang med elevene, nemlig å ha tid til og god kontakt med hver enkelt. Jeg avslutter med en lenke til et wiki-innlegg fra Lillegården kompetansesenter for å underbygge dette.

___________________________________________________

Litteratur

Johannessen, S. (2008, 04. november). En illusjon om kontroll. Dagbladet.
Hentet fra http://www.dagbladet.no/kultur/2008/11/04/552615.html

Relasjoner mellom elever og lærere. (s.a.). Wikispaces. Hentet 24. november fra http://lillegarden.wikispaces.com/Relasjoner+mellom+elever+og+l%C3%A6rere

Waters, R. (1979). Another brick in the wall. På: The Wall (LP).
Hentet fra http://www.pink-floyd-lyrics.com/html/another-brick-2-wall.html

1 kommentar:

  1. Eg forstår kva du seier, unødvendig dokumentasjon, kontroll frå alle hold, elevane forsvinn i det mørke holet. Eg stussar uansett på at du meinar tida var mykje betre brukt før enn no. Kva meinar du med god kontakt med kvar enkelt elev?

    Når eg tenkjer god kontakt med kvar enkelt då tenkjer eg at ein pratar med elevane på tomannshand kvar veke der eleven faktisk føler seg så trygg på deg at ein kan ha samtalar om alt mogleg. Eg opplevde aldri at ein lærar la opp til noko slikt, og eg har gått på fem ulike skular.

    SvarSlett