lørdag 4. februar 2012

Prosjektarbeid som arbeids- og læringsmetode

Jeg har valgt å bruke nettvett hos elever på mellomtrinnet som utgangspunkt for mitt fiktive produkt innen digital kompetanse. Jeg ser for meg å lage en video, som gjennom en dramatisert historie kan vise elevene noe av det som kan skje hvis de legger ut personlige opplysninger f.eks. i chat med ukjente. Jeg kunne tenkt meg å bruke elever som  skuespillere i videoen og kanskje høynet læringseffekten enda litt gjennom dette.
Avgrensingen jeg har gjort, mener jeg skulle gjøre prosjektet overkommelig rent arbeidsmessig. Måloppnåelsen i forhold til produktmålet vil jo avhenge av produktet og hvor sannsynlig det er at dette faktisk gir elevene økt digital kompetanse i dette henseendet.

Video
Tema: Digital kompetanse

Tematisk avgrensing: Oppøve nettvett

Målgruppeavgrensing: Elever på mellomtrinnet

Formålsavgrensing: Lære elever på mellomtrinnet å ikke oppgi personlige opplysninger på nettet.

Problemstilling: Gjennom å produsere en video med dramatisert innhold, hvordan få økt forståelse blant elever på mellomtrinnet for ikke å utlevere personlige opplysninger til ukjente.

Produktmål: En video, som gjennom dramatisert innhold, kan øke forståelsen blant elever på mellomtrinnet for ikke å utlevere personlige opplysninger på nettet til ukjente.




1 kommentar:

  1. Hei John
    Jeg liker avgrensningen din. Måten du har formulert produktmålet ditt gjør at du ikke trenger å måle resultatet, det holder å sansynliggjøre at videoen kan øke elevenes forståelse.
    Personvern bør være og er en viktig del av mediedanningen og videoprosjektet virker som en god måte å belyse emnet for elevene.
    Min eneste betenkelighet er om det kun er fremmende elevene ikke bør utlevere personlige opplysninger til på nettet? Bør ikke utlevering av personopplysninger høre til skjeldenhetene også i kjente relasjoner?

    -Stian-

    SvarSlett