søndag 13. mars 2011

Digital arena 2 - geotagging

Med bil og kamera dro jeg ut for å finne litt Trysil-natur å feste til minnebrikka. Det ble ikke de mest spennende motivene, men poenget var jo å plassere bilder geografisk, så etter en liten rundtur, inkludert en liten tur i grøfta, hadde jeg det jeg trengte av bildemateriale. 


Bildene lastet jeg så opp i Picasa nettalbum, og ved å følge oppskriften i leksjonens del 5.3, gikk dette forholdsvis smertefritt. Resultatet kan du betrakte her.


Geotagging i Google Earth fikk jeg ikke til å fungere, uvisst av hvilken grunn, men senere har jeg lagt inn en nyere versjon av Picasa, og dermed er tilsynelatende alt i orden. Mulig at denne versjonen, som var laget for Win 7, var det som skulle til.


Hvorvidt dette er "nyttig" kunnskap i skolesammenheng, kan vel diskuteres, men som et lite ledd i prosessen for å bli digitalt kompetent, ser jeg verdien av å kunne også slike ting. Samtidig synes jeg slike ting er artige å drive med og gir litt ekstra motivasjon i studiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar