søndag 13. mars 2011

Sammensatte tekster

Denne leksjonen har virkelig gitt meg mange nye tanker og innspill rundt måter og muligheter til å lage sammensatte tekster. Jeg har vært innom flere av programmene som ble presentert i leksjonen, og skulle gjerne kunne brukt enda mer tid på å utforske disse, men jeg har i alle fall fått et førsteinntrykk.
De programmene jeg har prøvd å utforske litt, er først og fremst Comic Life, Xtranormal og Acid Xpress. At elevene her vil finne det inspirerende å jobbe med sammensatte tekster, skulle være ganske innlysende.
Å finne mål i læreplanen byr heller ikke på problemer, for vår del kompetansemål etter 7. trinn. Noen eksempler:
Norsk:
- forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en
sammensatt tekst
- lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
- bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
- bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
- vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner
- bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Engelsk:
- bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring
- bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster
- uttrykke seg på en kreativ måte, inspirert av engelskspråklig litteratur fra forskjellige sjangere og medier

Musikk:
- komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy

   Comic Life er et program der en enkelt kan sette sammen bilder og tekst til flotte og/eller morsomme montasjer, sette inn snakke-/tenkebobler og lage hele tegneserier. Helt klart noe elevene på alle trinn kan ha nytte og glede av og en fin måte å skape variasjon i undervisningen på. En gruppelisens på dette programmet vil helt klart bli vurdert hos oss.

Eksempel  på side laget i Comic Life:


Her har jeg brukt egne bilder der de som er med på bildene vanskelig kan gjenkjennes, og i tillegg har vi foreldrenes samtykke til slik “anonymisert” bruk.

 Xtranormal burde også kunne fenge elevene. Her kan vi lage små animasjonsfilmer med en eller to figurer. Vi kan velge blant mange kjente eller ukjente personer og lokaliteter, og ved å skrive inn kommentarer på engelsk vil figurene snakke med tålelig bra diksjon. Vi kan til og med velge mellom flere typer engelsk (britisk, amerikansk, etc.). Flere andre språk kan brukes, men for oss er ikke det aktuelt. Et “aber” i vår sammenheng er at det kreves registrering for å beholde det en lager, pluss at det koster “poeng” for å lage animasjonene, og disse må kjøpes. Dette gjør at Xtranormal neppe er aktuelt å bruke i vår undervisning, dessverre!
Min test av programmet finner du her.

  Til slutt noen ord om musikkprogrammet Acid Xpress, som er et program til å enkelt lage egne musikksnutter, kanskje best egnet som bakgrunnsmusikk. Veldig kort fortalt “modellerer” en musikk ved å sette sammen små biter (loops) av lyder og musikk. Effekter og bruk av disse minner mye om det vi fant i f.eks. Audacity. Jeg har foreløpig nøyd meg med litt testing av gratisversjonen. Med god hjelp av Multimediabyrån gikk det greit å komme igang. Jeg lastet også ned “loops” herfra, som jeg har brukt i “prøvesnutten”, og før jeg visste ordet av det, hadde det gått flere timer til utprøvingen. Dette var moro!
Så er jo spørsmålet om dette er brukbart som redskap i musikkundervisningen. Tja, dersom de tekniske forutsetningene med utstyr er på plass og muligheten for å jobbe med små grupper, er til stede, skulle dette kunne fungere. Uten tvil ville mange elever få en helt ny opplevelse av å “skape” musikk, og tøyer vi litt, kan vel dette settes inn i begrepet “å komponere”. Konklusjon: Jeg har veldig lyst til å teste dette ut i praksis!

Lenke til Western-snutt laget i Acid Xpress.

1 kommentar:

  1. Kjekt å sjå at leksjonen gir innspel på måtar å bruke samansette tekstar!

    SvarSlett