søndag 27. mars 2011

Informasjonskompetanse 1 - øvingsoppgave 2

Vi har i denne leksjonen hørt at informasjonskompetanse i Store Norske Leksikon defineres som ferdigheter vi trenger for å vite når vi trenger informasjon og som gjør at vi kan finne, vurdere og bruke den effektivt. Pål A. Bertnes lister opp 7 punkter han mener kjennetegner en informasjonskompetent person:
  • Er klar over at korrekt og fullstendig informasjon er en forutsetning for gode beslutninger.
  • Innser et behov for ny informasjon.
  • Identifiserer mulige informasjonskilder og informasjonssøkehjelpemidler (trykte og elektroniske).
  • Formulerer hensiktsmessige søkestrategier.
  • Søker effektivt etter informasjon.
  • Vurderer informasjonen kritisk og velger ut informasjon.
  • Utnytter ny informasjon kreativt.


Sett i lys av dette er det interessant å høre om Sugata Mitras eksperiment, der først grupper av fattige barn i India, bare ved å få tilgang til datamaskiner på gata, lærte seg grunnleggende ferdigheter i bruken av dem. I tillegg lærte de seg noe engelsk ettersom dette var en forutsetning for å klare å bruke maskinene. Disse barna lærte altså uten instruksjon eller veiledning. 
Så ble noen satt til å oppmuntre/beundre barna mens de "jobbet", noe som forsterket læringen med anslagsvis 20%. Disse erfaringene ble så overført til "Gateshead Granny Cloud", der "bestemødre" frivillig sitter en time pr. uke og oppmuntrer/skryter av skolebarn i India ved hjelp av bredbåndsoverføring og webkamera.
Så trekkes prosjektet inn i skoler i Gateshead, der eksperimentet med ikke-styrt læring utføres ved at elevgrupper på 4 får et spørsmål de skal svare på ved hjelp av informasjonssøk. Det understrekes av Sugata Mitra at selve spørsmålet er svært viktig, i dette tilfellet: "Where does language come from?". Elevgruppene har en PC med internettoppkobling til rådighet, og det viser seg at alle gruppene kommer opp med korrekte svar, altså uten at læreren opptrer i sin tradisjonelle rolle. 
Etter 2-3 måneder viste det seg at alle elevene fortsatt kunne det korrekte svaret, og det gir oss da noen spørsmålstegn i forhold til hvordan vi lærere har sett og ser for oss at læring oppstår.
Satt opp mot informasjonskompetansebegrepet får denne metoden noen utfordringer. Vi hører ingenting om hvor elevene hentet sin informasjon eller hvordan de hentet den. Heller ikke hvordan de eventuelt var kritiske til det de fant. I det hele tatt kunne det virke som elevene styrte mye av prosessen selv, uten at vi vet hva de kunne fra før om innhenting av informasjon. Uansett ser det ut som dette eksperimentet ga resultater som absolutt ville være verdt å forske mere på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar