søndag 27. mars 2011

Identifikasjon av typologier av programvare/ressurser for læringsarbeid

Her gjør jeg et forsøk på å bruke "Koschmann-tabellen" og "Hutchings kube" til å plassere tre ressurser. Disse er Lykkehjulet, Xtranormal og Backpacker.

Lykkehjulet er et drillprogram med tre nivåer for inntrening av å angi sannsynlighet. Sannsynligheten skal angis med en brøk, der nevneren er oppgitt på det første nivået, mens elevene selv må skrive inn både teller og nevner på andre og tredje nivå. Riktig svar må gis før de kommer videre, og resultatet ved fullført oppgave oppgis med hvor mange svar som var riktige på første forsøk. Her er ingen bruk av annen animasjon eller lydeffekter.

I Koschmann-tabellen plasserer jeg dette programmet under Computer-Assisted Instruction, fordi elevene møter oppgaver som kun responderes med rett eller galt. Her finnes ingen mulighet for interaktivitet og elevene skal kun drille på dette ene emnet.
I Hutchings kube vil dette da, av samme årsaker, havne lavt nede til venstre. Det er programmet som har det meste av kontrollen, graden av aktivitet er ikke særlig høy, og graden av innlevelse og engasjement vil jeg anta også holder seg på et lavt nivå.

Xtranormal er et spill i en annen kategori. Her får elevene trening i å uttrykke seg skriftlig på engelsk, men teksten de skriver inn, blir replikker framført av figurene de velger å bruke. Her får de også trening i å animere, og det ligger læringspotensiale i å bli kjent med steder, bygninger og kjente personer utfra hvilket scenario de velger.

Dette programmet havner under kategorien Computer-supported collaborative learning, da dette handler mye om å framstille sammensatte tekster. Samarbeid egner det seg også til, f.eks. ved at elevene jobber med hver sine figurer. Jeg synes også at programmet har elementer som passer inn i kategorien Tenkeverktøy, da med tanke på at elevene i stor grad konstruerer sin egen kunnskap.
Plassering i Hutchings kube vil følgelig ligge høyt oppe til høyre, fordi eleven både har kontroll og er svært aktiv, i tillegg til at programmet burde skape både innlevelse og engasjement.

Som min tredje ressurs velger jeg Backpacker, et spill der deltagerne reiser rundt i verden og gjør seg kjent med steder. For å skaffe seg reisepenger, må de ta jobber, og gjennom jobbene blir de kjent med stedet de er på. De kan selv velge reiseruter, og har på denne måten innvirkning på spillets gang. Det egner seg også godt for lagspill. Spillet finnes i tre versjoner, hvorav jeg kjenner de to første, men ventelig er tredje versjon videreført og forbedret i samme retning.

Jeg plasserer Backpacker i kategorien Computer-Assisted Instruction, men med et større underholdningspotensiale enn mange av de tradisjonelle "pugg and play"-programmene. Erfaring med egne unger og elever har vist meg at dette engasjerer og faktisk gir god læringseffekt mht. geografi-kunnskaper og forståelse for valuta.
Hutchings kube gir her en plassering noenlunde midt i for alle tre aksene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar